مراودات سیاسی و امنیتی میان ایران و عراق در سطح گسترده‌ای قرار دارد و در این بین اجرای پروژه راه آهن شلمچه – بصره نیز به درهم تنیدگی روابط و منافع دو کشور می‌افزاید.

۲۴ کیلومتر حیاتی

به گزارش قدس آنلاین، به گفته محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور قرار است پروژه حداکثر تا دو سال آینده به سرانجام برسد و با تکمیل راه‌آهن شلمچه به بصره علاوه بر جهش فوق‌العاده در تبادلات تجاری و بازرگانی دو کشور، سایر کشورهایی که در شرق جهان قرار دارند، می‌توانند از خطوط ریلی ایران به نیمه غربی و کشورهای حوزه مدیترانه دسترسی پیدا کنند. 

پیش از این قدرت‌های فرامنطقه ای مانند آمریکا با هدف گسترش نفوذ خود در منطقه یا دولت ترکیه با هدف حذف حضور ایران از صحنه کریدورهای مهم تلاش کردند راه آهن شلمچه -بصره عملیاتی نشود. بااین‌حال سطح و گستردگی منافع و مزایای راه‌اندازی این خط‌آهن موجب شد عملیات اجرایی آن روز گذشته توسط مقامات دو کشور آغاز شود.

ترکیه هرگز نمی‌تواند جایگزین ایران شود
در همین باره، علیرضا تقوی‌نیا کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با قدس تصریح کرد: راه‌آهن شلمچه – بصره ابعاد بسیار مهم سیاسی، امنیتی، اقتصادی و تجاری دارد. نخستین بعد مهم این است که از نظر کریدور خط آهن، راه‌آهن ایران به عراق وصل می‌شود و در سال‌‎های بعدی می‌تواند از طریق عراق به مدیترانه و کشورهایی همچون سوریه یا لبنان اتصال یابد. البته این موضوع در درازمدت رخ می‌دهد؛ زیرا درحال حاضر لبنان خط آهن ندارد، اما می‌توان در سال‌های بعدی آن را درنظر گرفت. نکته دیگر اینکه، پیوستن به طرح کمربند و کریدور چین مهم است؛ زیرا چینی‌ها درصدد هستند کریدورهای خودشان را به غرب وصل کنند و در صورت امکان به مدیترانه برسانند. 

تقوی‌نیا ادامه داد: بنابراین در چنین شرایطی، برای ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم در این مسیر، مهم است بتواند خط آهن خود را توسعه دهد و به دیگر کشورها متصل کند تا چینی‌ها نیز به پیگیری پروژه‌های خودشان از طریق ایران ترغیب شوند. این موضوع سبب می‌شود تا خط آهن کشورمان تقویت شود و تجارت از طریق آن صورت بگیرد. از سوی دیگر، هرچه مراودات مردم ایران و عراق از طریق خط آهن شلمچه – بصره افزایش یابد، قاعدتاً روابط نزدیک‌تر می‌شود و سطح مبادلات تجاری بالاتر می‌رود، درنتیجه دو کشور وابستگی بیشتر به‌هم پیدا می‌کنند و کشورهای متخاصم نمی‌توانند بر مناسبات آن‌ها اثر منفی بگذارند.

این کارشناس سیاسی افزود: از نظر اقتصادی نیز اجرای عملیات خط آهن شلمچه – بصره اهمیت فراوانی دارد. اگر ایرانی‌ها تجارت با عراق را از طریق خط آهن انجام بدهند، مزایای آن نسبت به تجارت با راه‌های زمینی قابل مقایسه نیست. با توجه به قرابت فرهنگی و مذهبی مردم کشورمان با مردم عراق، مسافرت با خط‌آهن می‌تواند امنیت، رفاه و سرعت بیشتری را به دنبال داشته باشد. گرچه ترکیه تلاش می‌کند از نظر کریدورها با ایران به رقابت برخیزد و جایگاه کریدوری کشورمان را در منطقه تصاحب کند، اما باید گفت نمی‌تواند جایگزین ایران شود. برای مثال ترکیه تلاش دارد کریدور تورانی را راه بیندازد و از طریق باکو به شرق متصل شود، اما در این بین موانع زیادی وجود دارد.

وی تصریح کرد: بنابراین اگر ایران ظرفیت‌های خود را در زمینه خط آهن و کریدور فعال کند، ترکیه هرگز نمی‌تواند جایگزین ایران شود؛ زیرا کشورمان از نظر جغرافیایی و ظرفیت‌های موجود در شرایطی قرار دارد که هیچ جایگزینی برای آن قابل تصور نیست. ما باید بستر توسعه خط آهن کشورهای محور مقاومت را فراهم کنیم تا به تدریج کریدور ریلی به سوریه و لبنان و مدیترانه برسد. در چنین شرایطی، امنیت سوریه و لبنان نیز بسیار حائز اهمیت خواهد بود؛ زیرا می‌تواند کالاهای خود را از این طریق به مدیترانه برساند و از آنجا به اروپا صادر کند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.